Ett dygn i Florence

Hej på er! Nu fortsätter äntligen uppdateringen om vår Italien resa! Vi var några som valde att stanna kvar och fortsatte resan efter att kursen var slut. Efter 6 nätter i Rom så var vi redo att åka vidare till nästa stad för att se nya saker, så jag, Linnea, Johanna och Alice satte oss på ett snabbtåg till Florence på söndagen. Väl framme i den lilla staden kunde vi promenera till vårat AirBnB och lämna väskorna direkt innan vi började turistandet. Hade fått massa tips av vår lärare om vad för arkitekturhistoriska platser man skulle besöka och första stoppet blev därför barnhemmet Ospedale Degli Innocenti som är den första renässansbyggnaden. Var som ett museeum idag så man kunde gå in i och läsa om alla barnen som bott där ända sen de öppnade.

Efter museet hittade vi en mat marknad på torget utanför med massa spännande saker.  Vi hade dock redan bestämt lunchställe...

... hade nämligen fått tips av en klasskompis som bott i Florence om att äta pizza på gustapizza. Var lång kö till restaurangen och inga sittplatser, men vi tog take away och ställde oss vid vattnet och åt istället. Riktigt mysigt och hade utsikt över den gulliga bron Ponte Vecchio där det ligger massa små guldsmedsbutiker.

Mina fina resekompisar

Sen gav vi oss upp till en utkiksplats för att få se staden från ovan. Riktigt träningspass att klättra upp för den långa backen dit.

Är stora katedralen Santa Maria del Fiore som sticker upp ovanför alla husen.

Sen blev det riktigt mörka moln så vi skyndade oss hem till lägenheten och hann precis dit innan regnet började.

Tog det lugnt en stund på rummet och åt chips medans vi väntade ut regnet, men sen gav vi oss ut på stan igen för att kolla i lite butiker.

Hittade en supermysig restaurang där vi åt resans absolut godaste middag! Beställde in charkbricka, en tryffelcarbonara och en tomat-mozzarella-aubergine rätt för alla 4 att dela på. Mangius hette stället och riktigt proffsig personal som berättade om alla produkter och i princip allt var från Toscana (alltså närodlat). Sen gick vi en liten promenad och köpte kiwi glass på vägen hem.

Vaknade upp till regn på måndagen så bestämde oss för att äta brunch inne på ett ställe 10 meter från oss. Tog en supergod granola, men iskaffen och avocadotoasten var tyvärr inte alls bra.. När vi hade ätit klart var det som tur var uppehåll så passade på att gå förbi katedralen en sista gång och ta lite bilder. Är galet mycket detaljer så hade kunnat stå där hur länge som helst för man la märke till nya saker hela tiden. Sen var vi tvungna att gå vidare till tågstationen för att fortsätta vår resa!♥

50årsfirande på Berns

Födelsedagsbarnet

Hej på er! Förra fredagen den 17e maj så åkte jag hem till Stockholm för att överraska pappa på hans 50 årsdag. Han lyckades få reda på att jag var på väg innan själva överraskningsmomentet, men blev lika glad för det. Familjen möttes upp på Berns för att fira med asiatisk middag där. Jag och Isa som inte är så förtjusta i sushi beställde in halstrad lax istället som var supergod. Sen blev det såklart efterrätt och även drinkar. Ett tips om man går dit är att ta passionsfruktslemonad som tyvärr inte fastnade på någon bild. Kram

Rom dag 4 och 5

Hej på er! Här kommer äntligen de sista bilderna från vår Rom resa. Måste säga att fredagen (dag 4) helt klart var den roligaste dagen trots att det regnade hela eftermiddagen och vi inte fick komma in på det sista stoppet. Började dagen tidigt och möttes upp på Petersplatsen för att gå in i Peterskyrkan när de öppnade.

Lägg märke till vakterna med fina randiga outfits, tycker de påminner om gycklare

Inne i Peterskyrkan och vatikanen, hur mycket detaljer som helst

Dagens andra stopp var vid fortet Castel Sant'Angelo som sitter ihop med vatikanen via en underjordisk tunnel och ska vara den säkraste platsen i Rom.

Ponte Sisto, enda bron över tibern fram till slutet av 1800-talet

Medeltida kvarter, där man placerade fönstrena långt ut mot hörnen för att ljuset skulle nå hela rummet.

Lunchstopp och vi hittade ett pastaställe som var rankat topp 25 i Rom som var riktigt bra, åt en pestopasta och sen unnade vi oss Aperol och Prosecco eftersom det ändå var sista dagen av kursen.

Sen promenerade upp för en hög kulle för att komma till det lilla templet Il tempietto som uppfördes som en hyllning till Jesus apostel Petrus på den plats han tros ha korsfästs. Templet anses vara en av de mest fulländade byggnaderna i arkitekturhistorien.

Började regna efter lunch och fortsatte hela eftermiddagen så blev tyvärr inte några fler bilder på vad vi såg sen. Sista stoppet för dagen var Pantheon och vi fick stå och köa i typ en halvtimme i regnet, men när vi hade 10 meter kvar stängde de för gudstjänst så var en besvikelse. Hittade en innergård med tak där vi satte oss och hade avslutning och prisutdelning för bästa presentation under resan. Sen var vi hungriga så letade upp en liten vinbar där vi åt middag.

Hade tur och kom dit innan det blev kö, folk stod ute på gatan och drack vin i väntan på att få en plats

På kvällen bestämde jag Linnea och Alice för att gå ut och mötte upp några andra från klassen för att dricka drinkar. Gick till massa olika barer och på alla så gick det att ta take away så folk stod och drack alkohol på gatorna i små plastmuggar. Helt annorlunda mot Sverige. Hittade även ett ställe som serverade 1liters drinkar.

På lördagen hade vi en hel sista dag tillsammans i Rom innan Linnea L och Jonna skulle åka hem och jag, Linnea, Alice och Johanna skulle åka vidare. Passade på att unna oss en riktigt god brunch som smakade väldigt bra efter gårdagens utgång.

Sen kände vi att vi var tvungna att gå tillbaka till Pantheon och se den på egen hand eftersom vi aldrig fick gå in där på fredagen. Var riktigt mäktigt att komma in och se den stora perfekt halv klotformade kupolen. Dock var det extremt mycket folk och väldigt högljutt för att vara en kyrka så tror det hade varit ännu mer mäktigt om det inte var så hög volym därinne.

Sen gick vi och köpte glass på Giolitti som var ett ställe som vår lärare tipsat om som enligt honom är Roms bästa glassbar. Väldigt god glass och många smaker, tog pink grapefrukt och citronsorbet, men otrevlig personal tyvärr.

Sen ville vi passa på att besöka Fontana de trevi igen eftersom vi bara hann passera den lite snabbt innan. Efter det kändes det som vi verkligen hade gjort allt och sett hela Rom så promenerade till närmsta park och satte oss i gräset och njöt en stund.

Passerade Colosseum en sista gång på vägen hem och hann ta det lugnt och börja packa lite innan vi gick ut för att äta en sista middag i Rom. Delade på bruschetta och tapasbricka som var riktigt goda, men tråkigt nog var huvudrätten och pannacottan bland det sämre vi ätit under resan. Bara Alice skaldjurspasta som var bra. Men vi var mer än nöjda med våra dagar i Rom.

Påskhelgen

Hej på er! Tänkte att jag måste visa resterande bilder från Björnrike och vår påskhelg där innan jag fortsätter med inlägg från Italien. På skärtorsdagen så var det marknad i Vemdalen så då var vi där och kollade och fick smaka på massa goda lokalproducerade grejer. De sålde bland annat hallumi med saffrans smak som var riktigt god och Fredrik testade sås gjord på världens starkaste chili. Sen efter den åkte vi hem och låg ute på terassen och tog det lugnt hela eftermiddagen. Fredriks bror och hans tjej anlände på kvällen och vi åt god middag tillsammans allihopa och spelade kort efteråt.

På långfredagen så var jag och Fredrik ute i backen i Björnrike och åkte igen. Sen vid lunchtid var vi tillbaka i stugan igen för att äta Souvas med resten av familjen. Var första gången jag smakade det och var supergott att äta i tunnbrödrulle tillsammmans med kantareller, babyspenat, tomater och basilika sås. Sen var vi ute och åkte lite till, tycker backarna kändes mycket bättre på eftermiddagarna när de hunnit bli uppvärmda av solen så var tvungna att passa på. På kvällen blev det middag och sen satt vi alla och kolla på en film.

På påskafton hade vi vår sista dag i backen och åkte upp till en av topparna för att ta lite bilder. Sen när vi kom hem för lunch var det så skönt att sitta i solen så fastnade i en sackosäck och det blev ingen eftermiddagsåkning. Passade på att ta det lugnt och sola sen när middagen närmade sig gjorde vi oss iordning för påskfirande. Fredriks faster med familj kom över och vi satt och åt tills alla var proppmätta och trötta

Favoriten på påskmiddagen var helt klart västerbottenost paj!♥

På söndagen åkte vi tillbaka till Stockholm och bilade hela vägen utan att stanna så kom hem till middagstid och köpte med oss pizza som vi åt i soffan framför en film. På måndagen åkte vi in till Odenplan för att äta brunch på Greasy spoon. Hade tur och fick ett bord på en gång då vi hade lite bråttom till en visning som vi skulle på efteråt. Mötte upp mamma i Sundbyberg och kollade på den superfina lägenheten och sen behövde jag åka till flygplatsen för att fortsätta till Rom♥ Budade på lägenheten och hoppades att vi skulle få den men gick upp över en halv miljon över utgångspriset så blev mer pengar än vad vi tyckte den var värd tyvärr. Men hittade en annan pärla jag ska berätta mer om sen! :D Puss

Tredje dagen i Rom - Utflykt till Tivoli

På torsdagen var det dax för utflykt och våra trötta fötter fick äntligen vila lite. Vid halv 9 hoppade hela gänget på en buss för att åka till den lilla staden Tivoli ca 45 minuter från Rom. Väl framme blev det förmiddagspaus med cappucino och croissant för endast 1 euro styck (önskar att caféer i Sverige var så billiga..) medans vår lärare köpte inträdesbiljetter till dagens första stopp. Vi var nämligen där för att se vackra Villa d'Este som är ett gammalt kloster som ärkebiskopen Ippolito fick i gåva och byggde ut. Man går in i den gamla delen och sen kommer ut på baksidan med en gigantisk trädgård med massor av fontäner. Riktigt fin plats och coolt att alla 51 fontäner och 64 vattenfall fungerar utan pumpar och elektrisk kraft.

Största fontänen

En gigantisk orgel som låg utplacerad i trädgården

Man fick riktigt bra utsikt från villan

När vi gick ut från villan var det en galen kö för att komma in, över 200m minst.. När vi kom kändes staden nästan öde

Blev pizza till lunch, hitta ett ställe där man betalar beroende på pizzans vikt så blev superbilligt. Sen var vi såklart tvungna att köpa en glass också!

Efter att ha varit i Tivoli halva dagen satte vi oss på bussen igen och åkte vidare till nästa stopp: Hadrianus Villa eller Villa Adriana som det heter på italienska. Den romerske kejsaren var både arkitekt, samlare och äventyrare och designade villan själv år 100 med inspiration från det antika Grekland 500 år f.kr.

Här var vi väldigt glada att vi hade vår lärare som personlig guide som kunde berätta om allt, för villan var gigantisk och det var endast ruiner kvar. Fick höra fakta vi annars aldrig fått veta som t.ex. att kejsaren hade ett promenadstråk under pelare som var exakt den längd som man på den tiden rekomenderade att gå varje dag.

2000 år gammal stuckatur // Våran lärare Johan berättar om den enorma villan

Runt denna damm hade kejsaren sina festmiddagar och alla hundratalsgäster låg ner och åt längsvattenkanten

Sista stoppet för dagen innan vi åkte tillbaka till Rom var en modern kyrka med namnet Chiesa di Dio Padre Misericordioso. Är helt byggt i betong och glas och har som tre segel som utgör stommen. Något som gör den speciell är att trots att den består av så mycket glas är den konstruerat så att det aldrig ska komma in direkt solljus in i kapellet

Efter utflykten tog jag och Linnea oss till andra sidan av Rom för att shoppa kläder som täcker knäna och är lämpliga att ha när man besöker Peterskyrkan. Hittade en långkjol på H&M och sen blev det nuggets till middag innan vi fick promenera hela vägen hem med skoskav. Dumt nog hade de stängt av alla tunnelbanestationer i närheten och bussarna går inte att lite på så hade inte så mycket andra val. Kom hem typ vid 10 och var helt slut. Vi passerade iallafall fontana di trevi och fick se den i kvällsljus också, var dock lika mycket folk nu som på dagen så orkade inte stanna till mer än att ta en snabb mobilbild.

Andra dagen i Rom

Dag två i Rom samlades vi utanför Santa Maria degli angeli, vilket är en enorm byggnad som var ett bad under romartiden men som nu byggts om till en kyrka. Tyvärr hann vi bara några meter in innan en kvinna föste ut halva gruppen som inte hade långbyxor och långärmat på sig, men fick iallafall en skymt därinne. Var mycket finare väder än tisdagen så hade såklart tagit på oss svala kläder, men skulle tänkt på att vi skulle besöka massa kyrkor. resten av dagen gick det som tur var bra och då kunde jag knyta en kofta för att täcka knäna och ha jackan på mig när vi gick in i de andra kyrkorna.

Sen fortsatte vi till kyrkan som jag fått i uppgift att läsa på om och presentera för gruppen, San Carlo alle quattro fontane. Var riktigt kul att få se den med egna ögon efter att ha läst om den och sett bilder. Ritad av Francesco Borromini som frångick standarden med raka fasader och skapade en fasad med bågar i ett konkav-konvex-konkav mönster. Även insidan är speciell för hans tid då kupolen är ovalformad och inte cirkulär, som man ser 2 bilder ner.

Sen gick vi vidare till fina Fontana de Trevi där vi hade glasspaus och kollade på akvedukten som ger den vatten och som fortfarande är i bruk

Änglalikt tak inne i Santa Maria della Vittoria

Ett annat verk av Francesco Borromini till vänster och ett frukostens vid fontana di trevi

Sen var nästa stopp spanska trappan som var så fin med alla blommor som stog utplacerade

Tvillingkyrkorna vid piazza del Popolo

Sen tog vi en spårvagn för att åka en bit ut från staden för att kolla på den olympiska byn som byggdes upp för OS 1960. Kupolen ovan är en av arenorna som användes och den heter palazzetto dello sport. Tyvärr var den nedstängd så gick inte att komma in i den, men det ska vara ett väldigt coolt innertak. Sen kollade vi även på Villagio Olimpico där alla atleter och OS arbetarna bodde under spelen, men som nu är hyresrätter. Lite slitet idag, men coolt att det är byggt så man kan passera fritt under husen och att det var så mycket grönska runt omkring.

Kollade även på Europas största konserthall - L’Auditorio av Renzo Piano

Sista stoppet för dagen var på konstmuseet Maxxi av Zaha Hadid, riktigt cool och underlig byggnad.

Promenad i solnedgången när bussarna inte går som de ska

Gick förbi Circus maximus och fick se det i kvällsljus också

Hade fått tips av vår lärare att äta middag på Da giggetto där man var tvungen att äta kronärtskocka. Var vi som bodde tillsammans och sen 5 till från klassen över oss som åt tillsammans. Efter middagen var vi så trötta efter allt promenerande så fick bli en Uber hem till lägenheten och somnade direkt.

Första dagen i Rom

Hej på er! Måndag den 22 april anlände jag och Linnea tillsammans till Rom för att vara med på kursen arkitekturhistoria 2. Hade bokat boende via AirBnB tillsammans med Johanna, Linnea L, Alice och Jonna som redan var på plats, så bodde 6 personer totalt i en helt okej 3a med bra läge. Kom fram till själva lägenheten sent på måndagen så räknar tisdagen som första dagen då kursen också började.

Träffades hela klassen tisdag morgon på kapitolium (Piazza di Campidoglio) där vi kollade på torget o de omkringliggande fasaderna ritade av Michelangelo.

Sen fick vi promenera inne i Forum Romanum och se ruiner från romarriket och rester från b.la. Saturnustmplet

Här ser man välbevarade golv som grävts fram

Huset på kullen hade blivit restaurerat för att visa på hur byggnaderna såg ut med marmor och allt för 2000 år sedan

Utsikt över Circus Maximus där de hade kapplöpningar under 500 talet före år 0

Trajanus forum som är det största kejsarforumet

Pampiga Viktor Emanuel-monumentet som är tillägnat det förenade Italiens första kung.

Sen var vi till colosseum och konstantins triumfbåge innan det var dax för lunch

Första pastan och den godaste jag ätit på hela resan

Kyrkan San Clemente, är byggd ovanpå en äldre kyrka som i sin tur är byggd ovanpå en gammal villa. Fick gå ner o se alla 3 våningar och var coolt att se alla lagren från de olika tidsperioderna.

Sista stoppet för dagen var i San Giovanni in Laterno av b.la. Francesco Borromini

När vi hade slutat för dagen så promenerade vi runt och hittade en mysig park. Sen blev det pizza till middag

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!