Sommar i Björnrike

Hej på er! Efter vi varit en helg på Gräddö åkte vi vidare mot fjällen för att spendera första semesterveckan i Björnrike. Kom upp söndag kväll och blev välkomnade med middag av Fredriks föräldrar och hans mormor som redan var där. Var så skönt att komma fram dit och landa utan några direkta planer vad vi faktiskt skulle hitta på och när vi skulle åka hem. Blev mycket vandring, äta god mat och spela sällskapsspel. Hade halvbra väder med lite regn, men oftast fina kvällar så vi kunde sitta ute och äta middag.

Blev en lugn första dag. Satt och åt hemmagjorda scones på terassen och njöt av utsikten sen på eftermiddagen bestämde vi oss för att gå till toppen av fjället. 45 minuter promenad i konstant lutning.

Nu när det är så lite folk i fjällen jämfört med vintern så har det varit som att bo i en djurpark med renar som springer runt på tomterna varje dag och även räv som besökt oss några av dagarna.

På tisdagen skulle Fredrik iväg och golfa på förmiddagen så jag tog sovmorgon och bestämde mig för att gå upp på toppen igen och försöka att inte ta massa pauser som dagen innan. Så tog mig upp på 30 min och sen började regnet ösa ner och jag försökte springa hela vägen ner och hem så fort jag kunde, men blev helt dygnsur.

Tog ett bad efter min regniga springtur och sen blev det lunch när Fredrik kom hem. Bakade även blåbärspaj av bären som Inga-Lill hade plockat.

På onsdagen bestämde vi oss för att ta Sittliften i Vemdalsskalet upp till toppen för att se den fina utsikten och vandra

Så fint uppe på toppen!

Vi hittade en vandringsled till en annan topp så blev att vi gick ner och sen upp igen på nästa berg.

När vi kom upp till Varggranstjärn så tog vi en efterlängtad paus med mackor och bullar. Är så imponerad av Fredriks mormor som är 80+ och också var med och gick hela vägen!

Efter en heldag på fjället blev det en lugn och fin kväll på terassen

Regnade i princip hela torsdagen, men vi gav oss ut i regnkläder för att gå en promenad och sen blev det sällskapsspel och pizza till middag

Stötte på ett stort gäng av renarna på vägen dit

På fredagen var Fredrik iväg för att spela golf igen så jag hängde på hans faster och kusin Maria på en liten vandring runt naturstigen. Lagom lång sträcka och skönt att slippa gå så mycket uppför som det automatiskt blir i Björnrike eftersom vi bor brevid skidbackarna.

Kvällen bjöd på drömmigt väder och vi satt ute och åt grillat till middag och spelade sen Mexican Train igen

På lördagen hade min morbror Andreas med familj kommit upp till Vemdalen och skulle vara vid Oxsjön över dagen. Så jag och Fredrik bestämde oss för att ta bilen dit så långt man kunde (till något som hette Gradins väg) och sen gå sista halvmilen. Tappade telefonsignalen med Andreas uppe på fjället så visste inte riktigt vart de skulle hålla till eller om de ens var kvar när vi kom dit, men promenerade på och tänkte att vi iallafall går till sjön och kollar efter dem. Gick lite fel och hamnade vid ett blött träsk och på privatmark så fick vända och gå tillbaka till tidigare vägskäl innan vi kunde hitta en stig som ledde hela vägen ner till Oxsjön. Var en ganska stor sjö så vi bestämde oss bara för att hitta en plats att pausa på och äta vår matsäck, men så ser jag 2 personer vid en brygga som jag känner igen och så är det Camilla och Junie som står där. Så hittade varandra otroligt nog. Stannade och pratade och lyckades ta ett snabbt dopp i det iskalla vattnet. Sen sa vi hejdå och fortsatte tillbaka till bilen. Var så trött på att vandra efter en vecka i fjällen och att ha gått hela den dagen så beslutade oss för att springa sista 2,5 km till bilen för att komma hem fortare haha.

Väl hemma var vi helt slut och fixade snacks som vi åt för att få tillbaka lite energi innan middagen och blev tilldelade uppgiften som räkskalare till kvällens Paella. Var Fredriks föräldrars och mormors sista kväll därav lite extra lyxig middag och laga mat utomhus. Sen blev det världens finaste solnedgång och jag och Fredrik tog en kort kvällspromenad.

På söndagen bestämde vi oss för att ge oss ut på ett sista äventyr i fjällen och tog bilen bortanför Klövsjö för att se Fetjeåfallet. Riktigt fin stig längs forsen där man gjort broar och lagt shifferplattor som trappsteg för att man enklare ska kunna ta sig ända fram till vattenfallet.

Sen på måndagen kände vi att det var dax att åka hem igen mot ett lite soligare Stockholm♥