Semesterdagar i Björnrike del 1

Efter en helg på Gräddö åkte jag och Fredrik mot Björnrike för en veckas semester där. Började med ett stopp i Bollnäs på ett mysigt trädgårdscafé där vi åt lunch innan vi fortsatte norrut.

Blev en lugn första kväll där jag och Fredrik fixade grekisk sallad med vitlöksbröd, som vi åt ute på terassen med dramatisk solnedgång när Fredriks föräldrar kom upp någon timme efter oss.

Startade vår första heldag med en utflykt till Vemdalsskalet där vi började i byn och vandrade upp till Jaktstugan. Tog vägen som kallas Trollstigen upp som var väldigt mysig och lummig med träd och stenar som målats/dekorerats till troll. Väl på toppen beställde vi in varsin våffla och vilade lite innan vi fortsatte ner. Tog en annan mer cykelvänlig väg tillbaka som var mer öppen med spångar över delvis leriga marken. Väldigt mydig hajk med fina vyer helt enkelt.

Efter vandringen åkte vi hem för att äta en lätt lunch och hämta badkläder. För sen åkte vi nämligen vidare till ett vattenfall för att bada. Var mycket folk precis ovanför fallet så vi letade oss ner för en snårig väg i skogen och hoppade i nedanför. Var väldigt stenigt och grunt där vi gick i men kunde sen simma närmare fallet och var hur härligt som helst när vi kom till det djupare vattnet precis under vattenfallet.

Väl tillbaka lagade vi paella i en morika på terassen och drack bubbel i solen. Avslutade sen den mysiga dagen med att spela spel tills solen gick ner.

Har även hunnit med ett litet cykeläventyr där jag och Fredrik skulle följa en cykelväg på ca 1 mil som skulle vara bra underlag. Det första vi gör är ju såklart att missa en vänstersväng, men tänker att vi fortsätter framåt och att det skulle dyka upp ett nytt tillfälle att svänga av men efter 1,5 mil raksträcka hittar vi tillslut ett vattendrag som ändå går att korsa. Så vi tar av oss skor och strumpor och bär över cyklarna vingligt över den steniga botten samtidigt som vi blir atackerade av myggor. Men glada att vi lyckades ta oss över fortsatte vi tillbaka på andra sidan ån. Där vägunderlaget tyvärr var riktigt dåligt och så stenig att det inte gick att cykla vissa sträckor. Och världens uppförsbacken. Så blev en riktigt lång och tuff tur där vi även fick massa regn på oss sista biten. Men vi var riktigt nöjda med våra 4 mil när vi väl kom tillbaka till Björnrike!

På eftermiddagen tog vi det lugnt och bara återhämtade oss efter vårt äventyr. Och sen blev det ännu en god middag på terassen.❤

Semester på Gräddö

Hej på er! Efter några lediga dagar i Stockholm packade vi bilen och åkte ut till Gräddö. Jag och Fredrik stod för middagen och bjöd pappa och Anna på risotto när de kom ut på fredagkvällen. Prognosen hade inte lovat så bra väder för helgen så vi åkte in till Norrtälje för att promenera på lördagen, men blev glatt överraskade med sol. Så efter att vi strosat runt i Norrtälje hamn och bland de fina gamla husen, samt ätit grekisklunch på båtrestaurangen S/S Norrtälje åkte vi tillbaka till huset och skyndade oss ner till bryggan för bad och häng. När det blev kväll grillade vi godaste räkorna jag ätit och spelade kubb.
Vår semesterroadtrip fortsatte sen norrut på söndagen, men vi hann med en promenad innan frukosten innan vi satte oss i bilen för att åka vidare till Björnrike. Puss

Flytt till Årsta havsbad

Hej på er, nu när både jag och Olivia flyttat hemifrån så bestämde sig mamma för att hitta ett mindre hus närmare natur o vatten. Efter att ha kikat på några hus i södra Stockholm valde hon att buda på ett fint litet hus i Årsta havsbad. Så i början av juli gick flytten från radhuset och jag, Fredrik och Olivia var med och hjälpte till. Vi hade bokat en flyttfirma som drog det största lasset, men vi var på plats för att packa upp o skruva möbler.

Tog en paus från uppackningen och gick ner till badet som ligger ynka 2 min från huset och åt sen lunch på havsbads restaurangen.

Dagen därpå åkte vi ut till Fredriks föräldrar för att hänga i Hässelby och hämta bilen för vår semester. Hann ta en mysig promenad sen blev vi bjudna på god grillmiddag och satt ute på altanen och spelade spel.

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!