Paris 2022

Hej på er! Den 6 Juli började vi äntligen vår semster och startade den med en resa till Paris tillsammans med våra vänner Viktor och Melanie. Klockan stod på 04:30 för att ta oss till Arlanda i god tid och vi var förberedda på det flygkaos alla pratat om senaste 2 veckorna, men tog skönt nog bara 40 minuter för oss från att vi anlände med flygbussen till att vi checkat in och gått igenom säkerhetskontrollen.

Så fort vi landat tog vi en taxi till hotellet för att lämna av väskor och sen letade vi upp en restaurang för lite lunch. Efter det strosade vi runt i jardin de tuileries och gick förbi Louvren.

På kvällen mötte vi upp en vän till Fredrik och Viktor som bor i Paris och hamnade på en typisk fransk restaurang där vi beställde in sniglar, fransk löksoppa och melon med skinka som tydligen serverades med rödvin i haha.

Torsdagen bjöd på lite molnigare väder, men passade rätt bra att det inte var stekande sol när man ska promenera och turista en heldag. Vi laddade upp för dag två med en typisk fransk hotellfrukost bestående av mycket vitt bröd, pain au chocolat och 8 sorters marmelad. Sen var vi redo att se alla sevärdigheter, där vi startade med Palais Royal.

Chillade utanför Panthéon

Gick förbi Notre Dame

Jardin de Luxemburg

Lilla friehetsgudinnan

En turistig fika för att vila benen på fina Café de fleur där man både får stå i kö för bord och betala dubbla priset för en kaffe😏. Sen hade vi gått så långt att vi valde att ta tunnelbanan tillbaka till hotellet för att vila innan middagen.

Min fina kärlek redo för middag🖤

Avslutade med crepes till efterrätt

På fredagen vaknade vi upp till sol och denna dag stod eiffeltornet och konsert på schemat!

Köpte med lite olika goda saker och satte oss i en park nära Trocadero för att ha en mysig lunchpicknik. Efter att ha promenerat flera mil dagen innan var det skönt med ett lite lugnare tempo och passa på att bara ta in att vara ledig i Paris. Sen satte vi oss på en turistbåt för att se staden från Saine.

Middag på en fransk uteservering, men eftersom jag tröttnat på fransk mat så blev det en god asiatisk biffsallad för min del

Sen tog vi tunnelbanan ut till Stade de France för att äntligen få se Red Hot Chili peppers!! Bokade biljetter redan i oktober så var minst sagt taggade på att gå på första stora konserten efter pandemin (med grönankonserter borträknade). Var riktigt bra stämning och coolt att sitta högt upp med öppet tak. Typiskt franskt dock att folk satt o rökte under konserten och sen att man kunde beställa in öl till sin plats under hela kvällen.

Vår fantastiska utsikt från hotellrummet

På lördagen var vi lite slitna efter att ha kommit hem sent från konserten så blev lite shopping vid Champs Elysees, gick förbi triumfbågen och sen till galeries Lafayette för att kolla in utsikten från deras rooftop.

En sista kväll i Paris innan det var dax att åka vidare till Italien för lite sol och bad.

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!