Tredje dagen i Rom - Utflykt till Tivoli

På torsdagen var det dax för utflykt och våra trötta fötter fick äntligen vila lite. Vid halv 9 hoppade hela gänget på en buss för att åka till den lilla staden Tivoli ca 45 minuter från Rom. Väl framme blev det förmiddagspaus med cappucino och croissant för endast 1 euro styck (önskar att caféer i Sverige var så billiga..) medans vår lärare köpte inträdesbiljetter till dagens första stopp. Vi var nämligen där för att se vackra Villa d'Este som är ett gammalt kloster som ärkebiskopen Ippolito fick i gåva och byggde ut. Man går in i den gamla delen och sen kommer ut på baksidan med en gigantisk trädgård med massor av fontäner. Riktigt fin plats och coolt att alla 51 fontäner och 64 vattenfall fungerar utan pumpar och elektrisk kraft.

Största fontänen

En gigantisk orgel som låg utplacerad i trädgården

Man fick riktigt bra utsikt från villan

När vi gick ut från villan var det en galen kö för att komma in, över 200m minst.. När vi kom kändes staden nästan öde

Blev pizza till lunch, hitta ett ställe där man betalar beroende på pizzans vikt så blev superbilligt. Sen var vi såklart tvungna att köpa en glass också!

Efter att ha varit i Tivoli halva dagen satte vi oss på bussen igen och åkte vidare till nästa stopp: Hadrianus Villa eller Villa Adriana som det heter på italienska. Den romerske kejsaren var både arkitekt, samlare och äventyrare och designade villan själv år 100 med inspiration från det antika Grekland 500 år f.kr.

Här var vi väldigt glada att vi hade vår lärare som personlig guide som kunde berätta om allt, för villan var gigantisk och det var endast ruiner kvar. Fick höra fakta vi annars aldrig fått veta som t.ex. att kejsaren hade ett promenadstråk under pelare som var exakt den längd som man på den tiden rekomenderade att gå varje dag.

2000 år gammal stuckatur // Våran lärare Johan berättar om den enorma villan

Runt denna damm hade kejsaren sina festmiddagar och alla hundratalsgäster låg ner och åt längsvattenkanten

Sista stoppet för dagen innan vi åkte tillbaka till Rom var en modern kyrka med namnet Chiesa di Dio Padre Misericordioso. Är helt byggt i betong och glas och har som tre segel som utgör stommen. Något som gör den speciell är att trots att den består av så mycket glas är den konstruerat så att det aldrig ska komma in direkt solljus in i kapellet

Efter utflykten tog jag och Linnea oss till andra sidan av Rom för att shoppa kläder som täcker knäna och är lämpliga att ha när man besöker Peterskyrkan. Hittade en långkjol på H&M och sen blev det nuggets till middag innan vi fick promenera hela vägen hem med skoskav. Dumt nog hade de stängt av alla tunnelbanestationer i närheten och bussarna går inte att lite på så hade inte så mycket andra val. Kom hem typ vid 10 och var helt slut. Vi passerade iallafall fontana di trevi och fick se den i kvällsljus också, var dock lika mycket folk nu som på dagen så orkade inte stanna till mer än att ta en snabb mobilbild.