Lunch på Råvara med mamma

Hej på er! Äntligen helg och lite ledigt igen :D jag hade bara en lektion igår (fredag) så började min helg redan vid 9:30 med att gå till gymmet och träna armar. Efter det mötte jag upp Fredrik och vi åkte in till stan för att fixa lite saker och äta lunch på Friends. Blev salladsbuffé med rökt lax och en chokladboll till efterrätt och sen var vi mätta och Fredrik behövde åka tillbaka till skolan för ett gruppmöte.

Min eftermiddag bestod av att städa lägenheten och diska bort all disk jag samlat på mig senaste veckan och sen ta det lugnt framför serier. Vid halv 9 tiden så åkte jag och mötte upp mamma på flygplatsen som kom för att hälsa på mig nu över helgen. Båda var trötta så blev bara att åka raka vägen hem och sova.

Idag har jag och mamma varit på stan och shoppat och lunchat på mitt favorit lunchställe - Sushibar/Råvara. Är två restauranger i en som både har sushi och supergoda sallader. Var tänkt att jag skulle kolla på skor och djupa tallrikar, men blev att jag fick med mig 2 tröjor, en mössa, ett par örhängen, en bh och en blus hem istället + ett par djupa tallrikar, men inte dom jag tänkt köpa från början.
Nu är vi hemma hos mig igen och ska laga fisksoppa med saffran till middag och Fredrik kommer också över. Puss♥

Nyttig morotskaka

Eftersom pappa och Olivia skulle komma på besök nu i helgen så ville jag passa på att baka något gott att bjuda dom på. Jag är ju en riktig socker-älskare och älskar även att baka och laga mat, så tänkte att det vore kul att experimentera lite och laga något sött men nyttigt. Hittade en bra studentrabbat på nätet i veckan så passade på att beställa hem lite nyttiga bakingredienser, torkad frukt, jordnötssmör, bönpasta och sockerfritt godis från Apotea.se. Resultatet blev iallafall att jag bakade en nyttig morotskaka som smakade precis lika gott som en vanligt morotskaka fast den var helt sockerfri och glutenfri.

Utgick från ett recept av GoForFit men la också till lite egna ingredienser:

Kakan:

1 tsk Äkta vaniljpulver
  200g (1 pkt) Lätt Philadelphia
♥  0,5 dl smält kokosolja

Gör såhär: Sätt ugnen på 175°. Riv morötterna fint tills du har ca 2 dl rivna morötter. Vispa äggvitan fluffig tillsammans med salt. Tillsätt Sötströ samt ägget och vispa ytterligare. Tillsätt övriga ingredienser och blanda samman tills de är jämt fördelade. Häll över i en form och grädda i 20-25 min.

Stockholmsbesök

Godmorgon och glad söndag! Vaknade tidigt idag och har redan vinkat av pappa och Olivia som har varit här på besök och städat lägenheten, samt hunnit göra lite matteuppgifter. Jag har haft en supermysig helg och det känns väldigt bra att ladda batterierna och få lite besök hemifrån. Blev en kort visit dock då deras flyg blev inställt på fredagen och de då inte kom fram till min lägenhet förän vid midnatt.
Men vi hade hela lördagen tillsammans och startade dagen med frukost och sen en promenad till skolan för att visa dem runt lite. Sen hjälpte pappa mig att sätta upp en hylla brevid spisen så jag slapp ha micron på en flyttlåda och kunde ställa den där istället.

Efter det fixade vi fajitas till lunch och åkte sen in till stan och kollade lite butiker. Var ju tvungen att visa Olivia så mycket av Luleå som möjligt eftersom hon aldrig har varit så här norrut tidigare. Stan stängde vid 4 så då åkte vi tillbaka till min lägenhet för att fika morotskaka som jag bakat och Fredrik kom över på besök. Tog det lite lugnt och fixade oss inför kvällen och sen åkte vi tillbaka till stan för att äta middag på restaurang CG's. Vilket enligt mig är Luleås bästa restaurang och som serverar norrländsk mat. Jag och Olivia dela på en charkbricka och sen åt vi ren, oxfilé och hjort till huvudrätt. Mitt hjortkött var lite väl underlagat i mitten för min smak, men gjorde inget då jag kunde byta bort de blodigaste bitarna mot pappas renbitar.

beställde in varsin efterrätt också trots att vi var supermätta, en med hjortron, en choklad och en creme brulée. Sen var vi mer en belåtna och kunde nästan rulla ifrån restaurangen. Promenerade till O'Learys och spelade en omgång bowling innan vi åkte hem till mig igen. Blev lite te och kortspel och sen somnade vi gott♥
Kunde inte ha haft en bättre lördag och ser väldigt mycket fram emot att mamma ska hälsa på nu också om två veckor.
Nu ska jag hem till min kärlek och vi ska nog iväg och träna och sen blir det nog en fortsatt lugn söndag. Puss♥

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!